Właśnie opublikowaliśmy nowy opis aparatów słuchowych firmy Widex Flash. To seria którą Widex musi konkurować w najbardziej pożadanym przez klientów segmencie cenowym.
Widex seria Flash — opis.
Arkadiusz Stankiewicz
Seria Flash została wprowadzona do sprzedaży wiosną 2007 roku. Jest to najtańsza seria aparatów słuchowych firmy Widex ze Zintegrowaną Obróbką Dźwięku™(ISP). W skład tej serii wchodzą następujące modele:
• FL-9, FL-19, FL-9é élan — modle zauszne
• FL-X, FL-XP — modele wewnątrzuszne
• FL-CIC — modele wewnątrzkanałowe
Seria Flash została opracowana w oparciu o technologię zastosowaną wcześniej w topowej serii Inteo, takie pochodzenie zwiększa nasze oczekiwania. Jak jest w rzeczywistości? Przetwarzanie dźwięku odbywa się w 5 kanałach i 5 pasmach częstotliwości, zaimplementowano uproszczony system wielomikrofonowy oraz pozostawiono funkcję Sensogramu wcześniej nie spotykaną w tańszych seriach aparatów firmy Widex (o tej funkcji trochę więcej w dalszej części opisu). Poniżej pełna specyfikacja.
Specyfikacja
Technologia przetwarzania sygnałów | Cyfrowa — Zintegrowana Obróbka Dźwięku™ |
Ilość kompresorów | 5 |
Ilość zakresów częstotliwości | 5 |
System kierunkowości mikrofonów | Tak — technologia wielomikrofonowa współpracująca z systemem antysprzężeniowym, 3 tryby pracy: • Lokalizator Flash wszechkierunkowy • Lokalizator Flash kierunkowy • Lokalizator Flash |
System uwydatniania mowy | Tak — 3 tryby pracy: • Eliminacja hałasu • Eliminacja hałasu minimalna • Eliminacja hałasu rozszerzona |
Kontrola sprzężeń zwrotnych | Tak — Eliminacja Sprzężeń Flash, Test sprzężeń zwrotnych podczas doboru |
Pomiary in-situ podczas doboru | Tak — Sensogram dla 4 częstotliwości |
Data Logging | Tak, tylko zapis długoterminowy |
Kontrola okluzji | Tak, 1 kanał dla częstotliwości 250Hz |
Rodzaj kompresji | EDRC — Rozszerzony Dynamiczny Zakres Kompresji |
Ilość programów/Dostępnych dla użytkownika | 6/4 — w tym program aklimatyzacja |
Protezowania otwarte | Tak — wersja élan |
Konwersja model standardowy <-> protezowanie otwarte | Tak — FL9e w obie strony |
Bezpośrednie wejście audio DAI | Tak — z automatycznym wykrywaniem podłączonych urządzeń audio |
Sygnalizacja zużycia baterii | Tak — system EcoTech II |
Sygnalizacja regulacji głośności | Tak — system EcoTech II |
Sygnalizacja przełączania programów | Tak — system EcoTech II |
Pilot zdalnego sterowania | Nie |
Kolory obudowy | Tak — wymienne obudowy w 8 kolorach |
Typ baterii | • FL9, FL9é i FL19 — typ 13 • FLX i FLXP — typ 312 • FLCIC — typ 10 |
Pobór prądu/Czas działania na baterii wg producenta | • FL9, FL9é i FL19 — 0,75 mA/ok.?h • FLX i FLXP — 0,75 mA/ok.?h • FLCIC — 0,75 mA/ok.?h *w/g danych producenta |
Gwarancja | 24 m-ce |
Pierwsze wrażenie
Po otwarciu opakowania ukazuje nam się ozdobne etui z logo Widex. Odeszły już w zapomnienie czasy małych czarnych etui tej firmy dołączane do aparatów jeszcze do czasów serii Bravo. Takie etui łatwiej było schować np. w kieszeni jednak inni producenci już od dawna dołączali duże ozdobne etui stąd też trudno się dziwić, że uczynił to także Widex. Standardowa obudowa aparatu w kolorze beżowym zachowuje typową dla produktów firmy Widex klasyczną linię. Na życzenie obudowy aparatów zausznych dostępne są w 8 kolorach, których wybór z pewnością docenią osoby młodsze. Jej jakość oraz spasowanie elementów nie budzi żadnych zastrzeżeń. Podobnie jest z etui oraz skromnymi dodatkowymi akcesoriami. Podręcznik użytkownika w języku polskim wraz z ilustracjami wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z obsługą aparatu.
W skład zestawu wchodzi:
|
Opis
Warto zauważyć że producent rozsądnie wyselekcjonował funkcje dostępne w tej serii aparatów. Serce aparatu czyli system Zintegrowanej Obróbki Dźwięku (ISP) dzięki informacjom dostarczanym z dodatkowych układów - Lokalizatora Flash, systemu kontroli okluzji, systemu antysprzężeniowego – jest w stanie precyzyjniej ustawić parametry aparatu co oczywiście odbija się z korzyścią na jakości dźwięku. Taka kombinacja układów pozwala osiągnąć wyniki niemożliwe do osiągnięcia w poprzednich modelach z tego segmentu cenowego np. serii Bravo lub Bravissimo czy też innych producentów aparatów nie wyposażonych w systemy nawiązujące do zintegrowanej obróbki dźwięku.
Jedną z przykładowych korzyści wynikających z takiego podejścia do sterowania działaniem aparatu jest możliwość zintegrowania pracy systemu lokalizatora odpowiadającego za tryby pracy systemu mikrofonowego wraz z systemem antysprzężeniowym. Ta integracja nie jest zaawansowana do tego stopnia jak w modelach z wyższych serii firmy Widex (Akia czy Inteo) gdzie system antysprzężeniowy otrzymuje informacje o pracy każdego mikrofonu, ale jest rozwiązaniem rzadkim w modelach z tego przedziału cenowego. Zgodnie z obecnym trendem w serii Flash dostępny jest model aparatu zausznego (FL 9) pozwalający na konwersję pomiędzy wersją standardową, a wersją do protezowania otwartego (FL 9 elan).
Unikalną funkcja w aparatach tego przedziału cenowego jest możliwość wykonywania przez protetyka słuchu pomiarów in-situ podczas doboru aparatu zwaną przez firmę Widex – Sensogramem. Funkcja ta została wprowadzona wraz z pojawieniem się pierwszej cyfrowej serii aparatów słuchowych firmy Widex –Senso C. Dzięki niej protetyk podczas doboru aparatu słuchowego gdy używana jest już wkładka indywidualna lub obudowa w przypadku modeli wewnątrzusznych może dokonać pomiaru progów słyszenia pacjenta wraz z uwzględnieniem objętości resztkowej ucha czy też innych specyficznych warunków anatomicznych. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ryzyko błędnego ustawienia aparatu z powodu różnic pomiędzy audiometrycznym progowym badaniem słuchu dla przewodnictwa powietrznego, a jego rzeczywistą wartością. Po starszych braciach seria Flash otrzymała jeszcze jedną ciekawą funkcję nazywaną Zapisem Długoterminowym. Umożliwia ona zapisywanie w pamięci aparatu podstawowych danych na temat długości używania aparatu, sposobu korzystania z programów, czy też widm dźwiękowych sytuacji w jakich najczęściej przebywa pacjent. Takie informacje mogą być potem bardzo przydatne podczas wizyty w gabinecie protetycznym podczas poprawek w dopasowaniu końcowym. Niestety nie odnajdziemy tutaj funkcji zapisu krótkoterminowego dostępnej w serii Aikia i Inteo uruchamianej przy pomocy pilota zdalnego sterowania umożliwiającej zapisanie w pamięci urządzenia 30 s dźwięków z otoczenia które sprawiają pacjentowi problemy. Oczywistym jest że producent musiał zachować pewne funkcje dla bardziej zaawansowanych modeli.
Seria Flash wyróżnia się także z pośród konkurencyjnych aparatów także niskim poborem prądu z baterii co przekłada się na dłuższe działanie bez konieczności jej wymiany. Gdy poziom napięcia w baterii spadnie poniżej dopuszczalnego wtedy aparat emituje do ucha pacjenta w regularnych odstępach sygnały ostrzegawcze w postaci 5 krótkich pisków o częstotliwości ok. 800 Hz. Taki dźwięk oznacza dla pacjenta, że do wyłączenia się aparatu pozostało od 5 minut do kilku godzin w zależności o baterii. Każde użycie potencjometru także potwierdzane jest sygnałami dźwiękowymi. Zwiększenie głośności potwierdza jednorazowy krótki pisk o wyższej częstotliwości, a zmniejszenie o niższej częstotliwości . Gdy osiągniemy już skrajne ustawienie potencjometru głośności sygnalizowane jest ono odpowiednio dla skrajnego górnego jeszcze wyższym jednokrotnym piskiem, a dla skrajnego dolnego najniższym. Także przełączanie programów potwierdzane jest sygnałami dźwiękowymi. Seria Flash może mieć zaprogramowanych maksymalnie 4 programy. Uruchomienie programu podstawowego sygnalizowane jest jednym krótkim piskiem. Wybór drugiego – dwoma piskami, a trzeciego trzema. Włączenie czwartego programu potwierdzane jest jednym długim piskiem o wyższej częstotliwości i jednym krótkim o niskiej częstotliwości. Ta sygnalizacja może wydawać się skomplikowana, ale po kilku próbach wszystko staje się jasne. Wśród programów dostępny jest także program nazwany przez producenta Aklimatyzacja. Jego ustawienia są tak dobrane w porównaniu do programu podstawowego że mają ułatwić przyzwyczajenie się do aparatu początkującym użytkownikom. Podczas doboru aparatu mamy do wyboru dwa tryby włączania aparatu. Tryb standardowy w którym zamykając aparat w dłoni łatwo można sprowokować sprzężenie zwrotne (łatwiej wtedy zorientować się przed włożeniem do ucha czy aparat jest włączony) i tryb przeciwsprzężeniowy w którym aparat trudniej jest doprowadzić do sprzężenia zwrotnego (bardziej komfortowo można wtedy włożyć go do ucha).
Modele zauszne
Modele zauszne (BTE) serii Flash to FL 9 (także elan, o nim więcej poniżej) oraz FL 19. Tradycyjnie dla firmy Widex model FL 19 różni się do od modelu FL 9 zakresem dopasowania - przeznaczony jest do dużych ubytków słuchu. Obudowy aparatów oprócz standardowego beżu dostępne są w 8 różnych kolorach.
Aparat wyłączany jest przez uchylenie komory baterii. |
|
W typowym miejscu znajduje się cyfrowy potencjometr głośności, który może nie jest tak wygodny jak klasyczny potencjometr "obrotowy", ale dobrze spełnia swoją rolę. Potencjometr może być dezaktywowany przez protetyka słuchu przy użyciu oprogramowania Compass. Po każdorazowym wyłączeniu i włączeniu aparatu potencjometr głośności ustawia wzmocnienie na poziom zaprogramowany podczas doboru aparatu słuchowego. |
|
Poniżej znajduje się przełącznik trybów pracy aparatu. Pozwala on przełączać się pomiędzy dwoma trybami akustycznymi i dwoma trybami cewki tele. Kolejność programów może być dowolnie zmieniana przez protetyka słuchu. Ustawienie Lokalizatora Flash, Systemu Intensyfikacji Mowy oraz systemu redukcji sprzężeń zwrotnych mogą być włączane i wyłączane w ramach programów. Tryby pracy cewki tele mogą być dowolnie powiązane z programami akustycznymi. |
|
Modele zauszne serii Flash FL9 i FL19 zasilane są baterią typ 13. Nasze pomiary wykazały średni pobór prądu z baterii na poziomie: |
|
System wpływający na kierunkowść mikrofonu w tej serii aparatów nazwany został przez firmę Widex Lokalizatorem Flash. W odróżnieniu od serii Akia i Inteo w modelach Flash system antysprzeżeniowy otrzymuje informacje wspólne z obu mikrofonów, a nie od każdego osobno. |
|
Aparat programowany jest przez złącze programowania będące jednocześnie Bezpośrednim Wejściem Audio – DAI. |
Modele wewnątrzuszne.
W serii Flash dostępne są dwa modele wewnątrzuszne (ITE) FLX i FLXP. W drugim model litera P w nazwie oznacza wersję do większych ubytków słuchu "Power". W modelu wewnątrzusznym dostępny jest zarówno potencjometr głośności jak i przełącznik programów. Potencjometr głośności montowany jest opcjonalnie. Funkcje i sygnały dźwiękowe wydawane podczas korzystania z nich są identyczne jak w modelach zausznych. Korzystanie z aparatów wewnątrzusznych wiąże się standardowo z koniecznością wymiany filtrów przeciwwoskowinowych. W przypadku gdy budowa anatomiczna ucha użytkownika nie pozwala na wykonanie aparatu tego typu z pomocą może przyjść zrezygnowanie z cewki telefonicznej.
Aparat wyłączany jest przez uchylenie komory baterii. Gdy aparat jest wyłączony bateria zabezpieczona jest przed wypadnięciem przez to że pokrywa komory baterii wymaga użycia pewniej siły aby ją otworzyć. |
|
Opcjonalny potencjometr głośności może być dezaktywowany przez protetyka słuchu przy użyciu oprogramowania Compass. Zrezygnowanie z niego może wyraźnie zmniejszyć wielkość aparatu. |
|
Przełącznik trybów pracy aparatu wbudowany jest w pokrywę baterii. Jego funkcje się identyczne jak w modelach zausznych. |
|
Modele zauszne serii Flash FLX i FLXP zasilane są baterią typ 312. Nasze pomiary wykazały średni pobór prądu z baterii na poziomie: |
|
Także model wewnątrzuszny wyposażony jest w technologię wielomikrofonową, wyraźnie widoczne są wejścia dźwięku obu mikrofonów. |
|
Aparaty firmy Widex wyposażone są w system wymiennych filtrów zabezpieczających przed zapchaniem się słuchawki woskowiną |
|
Wymienne filtry dostępne są w opakowaniach po 8 sztuk. |
|
Aparaty wewnątrzuszne wykonywane są ze standardową wentylacją, którą należy czyścić przy pomocy akcesoriów dostarczonych razem z aparatem. |
Model wewnątrzkanałowy.
W modelu wewnątrzkanałowym – typowo – obsługa ograniczona jest do wymiany filtra przeciwwoskowinowego i baterii. Aparat nie posiada regulacji dostępnych dla użytkownika, wszystkie te zadania spoczywają na automatyce aparatu. Warto zauważyć że aparaty typu CIC jak dotychczas nie są wyposażone w technologie wielomikrofonowe. Ta uwaga dotyczy także aparatu Flash FLCIC.
Aparat wyłączany jest przez uchylenie komory baterii. |
|
Model wewnątrzkanałowy Flash FLCIC zasilany jest baterią typ 10. Nasze pomiary wykazały średni pobór prądu z baterii na poziomie 0,70 mA dla modelu FLCIC. |
|
Flash CIC wyposażony jest w taki sam system filtrów zabezpieczających przed zapchaniem woskowiną jak modele wewnątrzuszne. |
|
W kieszonce baterii znajduje się specjalny otwór którym dźwięk dostaje się do mikrofonu. Otwór ten musi być regularnie czyszczony przy pomocy specjalnego przyrządu znajdującego się wśród akcesoriów aparatu. |
|
W aparatach typu CIC firmy Widex stosowna jest specjalna niepełnowymiarowa wentylacja wymagająca mniej miejsca na jej wykonanie. Wentylacja CIC także musi być czyszczona przy użyciu specjalnych akcesoriów. |
|
Chip modelu CIC. Na fotografii widoczny jest również jeden mikrofon. Model CIC nie posiada lokalizatora. |
Model pozwalający na protezowanie otwarte.
Modele umożliwiające protezowanie otwarte (Open-Fit) są obecnie najdynamiczniej rozwijającą się grupą produktów w całej branży. Wynika to z olbrzymiego sukcesu tego typu rozwiązań na świecie. W serii Flash nie ma specjalnego dedykowanego modelu do protezowania otwartego tak jak to było w poprzednich seriach tego producenta. Model Flash FL9 może być w każdej chwili przez protetyka słuchu przy pomocy oprogramowania Compass przekonwertowany w aparat do protezowania otwartego o oznaczeniu FL9elan. Konwersja ta może być wykonywana w obie strony bez ograniczeń w ilości. Takie rozwiązanie jest ukłonem w stronę pacjentów noszących swój pierwszy aparat. Zazwyczaj takie osoby znacznie chętniej wybierają rozwiązanie do protezowania otwartego. Z czasem gdy ubytek słuchu się pogłębi i obecne rozwiązania w zakresie protezowania otwartego będą nieodpowiednie zawsze może przekonwertować aparat FL9elan w model FL9 z większym zakresem dopasowania. Cała obsługa aparatu elan jest identyczna jak w przypadku modelu FL9.
Podstawowa różnica pomiędzy aparatem FL9 a FL9elan to wkładka do protezowania otwartego nazywana w firmie Widex wkładka elan. |
|
Wkładka elan może być wymieniana przez pacjenta samodzielnie. Dostępne są one w 3 długościach dźwiękowodów, i dwóch średnicach pierścieni oraz dwóch długościach trzpieni. |
|
W zestawie z wkładkami elan znajduje się przyrząd do ich czyszczenia. |
Podsumowanie.
Pojawienie się modelu ze zintegrowaną obróbką dźwięku w tym przedziale cenowym było oczywiste już w momencie ukazania się serii Inteo firmy Widex. Kilka miesięcy później pojawiła się seria Aikia pozycjonowana jako aparaty w średnim przedziale cenowym, następnie konsekwentnie rozwijano linię produktów ze zintegrowaną obróbką dźwięku prezentując serię Flash. Niewątpliwie w serii Flash najbardziej wyróżnia się na tle konkurencji funkcja Sensogramu. Co prawda pomiar sensogramu odbywa się tylko w 4 podstawowych pasmach częstotliwości, ale w chwili pisania tego artykułu żaden z aparatów innych firm w tym przedziale cenowym nie posiadał zbliżonej funkcjonalności. To niewątpliwy atut dla każdego kto planuje zakup aparatu z tego przedziału cenowego. Gdyby jeszcze tylko dostępna była funkcja OAIS-AISA (Oceny Akustyki In-Situ) aparat ten w swojej klasie nie miałby sobie równych na rynku.
Na chwilę obecną nie można o serii Flash powiedzieć że jest kompletna ponieważ wyraźnie brakuje w niej aparatu do głębokich niedosłuchów. Wśród modeli ze Zintegrowaną Obróbka Dźwięku firmy Widex nie oferuje modelu do głębokich niedosłuchów. Podsumowując jest to udana seria aparatów, stanowiąca ciekawą alternatywę dla osób których budżet nie pozwala na zakup modeli Akia lub Inteo.
Podsumowanie — za
- Zintegrowana obróbka dźwięku
- Funkcja Sensogramu
- Możliwość konwersji do protezowania otwartego
- Długi czas działania na baterii
Podsumowanie — przeciw
- Brak modelu do głębokich niedosłuchów
- Kontroler okluzji tylko dla częstotliwości 250 Hz
- Brak systemu OAIS-AISA